Lisäys iltasella: lisäsin napin oikeaan palkkiin. Samalla totean että Postimiehen linkit eivät toimi, koska Viron .ee-palvelimet ovat jumissa.

 

Aamu valkeni sateisena. Heräsin aamuyöstä peltikaton ropinaan. Olen ollut jo monta päivää sisällä. Viimeistään huomenna menen ulos. Polvi alkaa olla parempi: lepo on tehnyt sille hyvää. Mutta vielä pitää käydä tk:ssa tinkimässä aika lääkärille, jotta saadaan hoitosuunnitelma paperille. Sikäli kun eläkeläistä hoidetaan.

Käsityöt eivät etene. Olen joutunut tilanteeseen, jossa aamuisin puran edellisen päivän työt. Kunnollisia lankoja ei ole enää tarpeeksi. olen kyllästynyt langanloppuihin ja siihen, että kutakin lajia on vain kerä kaksi. Pantoja on jo kymmenkunta. Eilen katselin loistavaa – ja nostalgista – dokumenttia poliittisesta laululiikkeestä, suosikkini Sulevi Peltolan henkilökuvaa ja Suomi–Venäjä pelin. Sain aikaiseksi yhden bolerojakun, joka on vielä kokoamatta. Sulevi ei ole minun suosikkini Onni Partas-roolinsa takia, vaan jo 1970-luvulta. Hänen nuorin sisarensa Sirkku oli koulukaverini, ja ihailimme yhdessä sulevia, joka kiersi KOMin kanssa ympäri Suomea.

Olen jo kauan miettinyt sitä, miksi Hirvepargin muistomerkistä puhutaan niin kuin puhutaan. Ja miten eri osapuolet tuntuvat elävän aivan eri maailmoissa. Tänä aamuna luin Postimiehestä  Mihhail Lotmanin artikkelin aiheesta. Se on loistavaa tekstiä, jonka toivoisin julkaistavaki myös Suomessa. 

Kesknädal on hommikust alates vihmane. Ärkasin juba vara, sest piisad ründasid plekkkatusesse. Vabatahtlikult õue ei lähe, aga homme pean jõusaali minema, ning tervisekeskusesse arsti juurde sättima. Ma ei ole sugugi kindel, kas nad veel võtavat tõsiselt pensionääri taastusravi plaanismise. Lühikese pensionääriaja jooksul olen pannud tähel, et ükskõik kui inimene on veel alla viiekümne, temast rohkem ei ole ühiskonnale kasu, ning las ta siis olla oma probleemidega kuskil mujal.

Tänases Postimehes oli Mihhail Lotmannin arvamus "märulisemiootikast". Väga vahva lugu. Olen juba varem tähele pannud, et olemas nagu kaks või rohkem maailma, mis elavad üks teise sees, mitmel tasemel ning korrusel. Sooviksin väga, et seda (ning samasuguseid) arvamust avaldadakse ka Soome ajakirjanduses.