tuntemattomasta syystä. Tämä on erilaista kuin ennen, sillä tähän liittyy kipu. Ei suinkaan, joulustressiä minulla ei ole. En leivo, koristele enkä juuri tee joululahjoja. En liioin osta niitä. Lahjomiseen liittyy merkillinen ansaitsemisen etiikka: jos on kiltti, se palkitaan. Parempi olisi muistaa niitä, jotka eivät sitä omasta(kaan) mielestään ansaitse. Kiitosta tai kehuja ei saa koskaan liikaa. Kääntöpuoli: en saa lahjoja eikä kyläilijöitä käy. Tietää ainakin, että velvollisuudesta ei kukaan tee mitään. Ja siksi ei tapahdu mitään. Uskottelen itselleni, että siihen pitää olla tyytyväinen.

Tällä viikolla on kutomissaalis jäänyt niukaksi. Olen huovuttanut pari hattua lähinnä Hempukan kokemusten perusteella. Kaksi hattua olen jo laittanut eteenpäin, samoin lasipurkin päällä venytetyn korin. Yksi hattu on kuivumassa. Sen kuvaan huomenna. Tein kahdet Isoveli-Teddy-tumput Tikkuavan Nartun ohjeen mukaan. Joku varmaan tykkää niistä. Tänään aloin Projektin, jonka tuloksesta en ole varma. Kyllä, hahtuvaa sekin, mutta mallia ei ole.

Minua ei siis kiusaa se, että en saa valmista. Minua kiusaa se, että haluaisin tehdä jotakin muuta. Mutta kuitenkin kutoa. Olen nyt jämähtänyt näihin syksyn aikana tekemiini malleihin. Tällä viikolla saalista tuli vähän myös siksi, että olimme keskiviikon Tampereella. Mennessä oli tarkoitus minun ajaa ja siksi en ottanut sopivaa käsityötä. Tullessa oli jo pimeä. Kävimme isän luona; annoin hänelle linkin tänne lokikirjaan.

Mutta niin kauan kuin väsyttää, ei tule valmista.

Vanaõnu Vändrast saadis jõulukaardi. Ise olen niin väsinud, et kududagi ei viitsi. Olen vist kõik õpetused läbi kudunud, mis mul on olemas. Olete nõus sellega? Loomilkult mitte, aga ei oska otsustada, millega ma järgmiseks hakkan räbelema.

Jõulude ettevalmistusest ei üldse pinguta, sest ma pole eriti jõuluinimine. Praegu ei tee midagi ainult selle pärast, et see on kombeks. Aga isa juures Tamperes käisime kolmapäeval ja sellega olen rahul.